Hopp til innholdet
En eldre man drikker kaffe og leser noe på nettbrettet sitt med alvorlig ansiktsuttrykk.
Fikk du aldri pakken du bestilte på nett, eller ble skoene du kjøpte helt annerledes og nå får du ikke tak i nettbutikken? 
Bankkort

Reklamasjon

Har du oppdaget ukjente transaksjoner, mottatt en defekt vare, eller opplevd andre problemer med et kjøp? Vi er her for å hjelpe deg.

Hvordan reklamere på ukjente transaksjoner?

Her er en enkel guide til hvordan du kan reklamere på transaksjoner du ikke kjenner til eller håndtere andre kjøpsproblemer.

Hva gjør du hvis du oppdager ukjente eller feil transaksjoner? 

Hvis du oppdager ukjente transaksjoner på bankkortet ditt, må du først sperre kortet umiddelbart. Kontakt vår døgnåpne sperretjeneste på +47 915 03850 alternativt logg inn i mobil- eller nettbanken.

Deretter går du gjennom kontoutskriften din for å identifisere alle mistenkelige transaksjoner. Hvis du har en tvist med brukerstedet, må du først forsøke å løse problemet ved å kontakte dem direkte.

Hvordan rapportere ukjente transaksjoner?

Når du har sperret kortet og gjennomgått kontoutskriften, rapporterer du de ukjente transaksjonene til oss.  

Logg inn i nettbanken og fyll ut reklamasjonsskjemaet under "Kundeservice". Alternativt kan du bruke mobilbanken og velge "Rapporter svindel", eller kontakte vår kundeservice på +47 915 03850.

Tidsfrister 

I henhold til vilkårene for ditt betalingskort samt Finansavtalelovens § 37 pkt 1 har du en reklamasjonsrett forutsatt at du setter frem krav om tilbakeføring uten ugrunnet opphold etter at du ble eller burde ha blitt kjent med forholdet, og senest 13 måneder etter belastningstidspunktet

Tips for å unngå kortmisbruk og svindel 

  • Beskytt kortopplysningene dine: Del aldri kortinformasjon med ukjente tredjeparter og unngå å oppgi kortdetaljer på usikre nettsider. 
  • Trygg netthandel: Bruk sikre betalingsmetoder som totrinnsverifisering, og unngå å handle via offentlige Wi-Fi-nettverk. 
  • Vær oppmerksom på phishing: Vær forsiktig med e-poster og meldinger som ber om personlig informasjon eller kortopplysninger. 
  • Kontroller kontoutskriften: Gjennomgå kontoutskriften din regelmessig for å oppdage uvanlige transaksjoner. 
  • Vær forsiktig med prøvepakker: Ofte forplikter du deg til en løpende levering når du bestiller en prøvepakke. Les vilkårene nøye.

Visste du at?

Du kan enkelt opprette en reklamasjonssak digitalt knyttet til hvilket som helst av dine bank- og kredittkort hos oss.

Det eneste du trenger er din BankID brikke eller BankID app. Mer nyttig info finner du i reklamasjonsportalen hos NETS.

Spørsmål og svar om reklamasjon

Sperr kortet så fort som mulig ved å ringe vår døgnåpne sperretjeneste på +47 915 03850. Vi oppfordrer deg også til å melde forholdet til politiet. Kopi av anmeldelsen kan legges ved når du reklamerer. Du kan opprette en politianmeldelse her
Du kan levere en reklamasjon hvis du har kjøpt en vare eller tjeneste som ikke er mottatt. Før du oppretter en reklamasjonssak, må du forsøke å løse saken med forretningen. Ha klart ordrebekreftelsen, en detaljert beskrivelse av varen eller tjenesten, og dokumentasjon på resultatet av henvendelsen til brukerstedet.
Hvis varen eller tjenesten ikke er som beskrevet, eller varen er defekt, kan du opprette en reklamasjonssak. Før du gjør dette, må du forsøke å løse saken med forretningen. Husk å legge ved ordrebekreftelsen eller en detaljert beskrivelse av varen/tjenesten. 
Du kan opprette en reklamasjonssak hvis beløpet du er belastet ikke stemmer med det du godkjente. Før du gjør dette, må du forsøke å løse saken med forretningen. Legg ved kvittering/faktura som beviser korrekt beløp samt korrespondanse med butikken/forretningen.
Hvis du ikke har mottatt refusjon etter å ha avbestilt eller returnert en vare, kan du opprette en reklamasjonssak. Før du gjør dette, må du forsøke å løse saken med forretningen og legge ved dokumentasjon som viser dialogen med brukerstedet.

Vilkår
Dine rettigheter ved reklamasjon er regulert i Finansavtalelovens kapittel 2 om innskudd- og betalingstjenester, Visa sine regler, og de til enhver tid gjeldende avtalevilkår for ditt kort: 

  • Visa Bankkort 
  • Eika Kredittkort 
  • Eika Ansatt med privatansvar 
  • Eika Bedrift med bedriftsansvar 

Komplett oversikt over samtlige vilkår finner du i prislisten.

Personvern 
Vi er ansvarlige for behandling av personopplysningene som oppgis og hentes inn når du registrerer en kortreklamasjon. Når du har registrert en sak i vår digitale løsning og signert denne med din BankID, lagres opplysningene i inntil 10 år. Hvis du starter en registrering, men ikke sender inn saken, vil ikke dine opplysninger lagres. Det samme gjelder for en reklamasjon du sender inn på papir. 

Har du spørsmål om personvern? Ønsker du informasjon om dine rettigheter rundt sletting, innsyn, klage og samtykke, finner du det på vår personvernside.